20130819

Takut.

Hidup saya dulu, sering dihurung ketakutan.
Penuh rasa takut.
Serba serbi takut.


Nak buat ini takut.
Nak buat itu takut.


Hingga akhirnya tiada apa yang saya dapat.


Lama kemudian, baru saya sedar,
Ketakutan itu hanya memakan diri.
Yang takut itu hanya pada Allah.


Manusia itu tidak akan mampu menimbulkan apa-apa musibah pada diri kita melainkan atas izin Allah juga. Harus berani. Berani minta apa yang kita mahukan.


Apa yang saya maksudkan ialah perkara yang berkaitan agama.
Jika mahu mula menutup aurat,
Jika mahu mula solat,
Jika mahu mula membaca al-Quran,


Minta.
Usah takut.


Selagi tak mencuba,
Tak akan tahu hasilnya.



Ketakutan itu telah banyak memusnahkan diri saya.


Hancur.
Retak.


Sukar dibina semula.
Tapi saya usaha.

20130805

Dah berapa juzu' ?

Salam alayk. May blessing of Allah always be with you.



Ada yang bertanya pada saya, "Awak dah berapa juzu'?"



Macam nak menangis dengan pertanyaan ni. Melihat luaran saya. Penampilan saya.
Oh, saya ni banyak ilmu kot. Quran dalam kepala.



Allah, sedih :'(



Allah saja yang tahu tentang diri saya. 
Allah je yang tahu kisah saya. Semua tu juga aturan Allah. 



Jadi, jika ada yang bertanya,
Saya bukan hafizah. Satu juzu' pun belum.



Kalau surah-surah kecil bolehlah tanya.




Kadang sampai risau. Rasa tak mahu ada penampilan begini.
Kalau saya boleh ulang waktu, saya berharap yang saya bersekolah di sekolah agama atau tahfiz.
Saya berharap semua tu.




Memang eager sangat nak masuk. Dari dulu.
But Allah's plan, who knows?




Saya orang biasa. Sekolah biasa. Keluarga biasa.
Semuanya biasa-biasa.



Ini pilihan saya. Saya yang mahu berjubah. Saya yang mahu bertudung labuh. Saya yang mahu berpurdah.



Dengan izin Allah, saya minta, maka Allah hadirkan keinginan tu.
Semua dari Allah.




Back to the story, saya memang nak sangat jadi hafizah. Saya memang nak sangat belajar al-Quran sungguh-sungguh. 



Ya Allah, bila lihat di tv, kanak-kanak kecil hafal ayat Quran, bijak baca Quran, jadi terharu sangat.
Jadi sedih. Gembira. Cemburu. Bercampur-campur perasaan.




Hebatnya mereka.
Teringin :')