Facebook Badge

20121025

Saya juga manusia

Saya juga manusia,

...yang punya rasa duka
tatkala ujian datang melanda,
pastinya saya akan merintih kesedihan.
Lantas, saya tarus rasa berdosa pada Allah,
pabila sedar yang Allah sentiasa ada untuk hanba-hambanya.




Saya juga manusia,

...yang akan kesakitan
pabila disakiti...
meski saya tidak menggambarkannya pada kalian,
tapi saya sentiasa cuba melupakan kesakitan itu
kerana mengenangkannya selalu,
hanya akan membuat saya tambah sakit




Saya juga manusia,

...yang pernah terasa,
andai ada yang mengguris hati saya
tanpa sengaja
tapi saya,
sentiasa cuba mencampak jauh
rasa yang menerkam di hati
kerana rasa itu
hanya akan memakan diri




Saya juga manusia,

...yang punya rasa benci,
meski kalian lihat
saya menyarung tudung yang labuh
saya menutup aurat saya
saya jaga solat saya
saya jaga pergaulan saya
lantaran saya tersedar
benci itu lahir dari syaitan
yang mahukan manusia menemaninya di neraka
dan lantas, saya rasa berdosa
akan rasa itu




Saya juga manusia,

...yang tahu rasa letih,
bila terlalu banyak yang perlu dilakukan
meski saya cuba memaparkan kesungguhan




Saya juga manusia,

...yang sentiasa berdosa,
dan saya tidak sempurna,
janganlah kalian menghukum saya
saya cuba berubah
ke arah yang lebih baik




Saya juga manusia,

...yang punya rasa cinta
pabila orang yang saya suka
sanyum pada saya,
itu mampu membuat saya teringatkannya
tapi tetap juga rasa berdosa
menyelubungi diri ini





begitulah terus,
hidup saya seorang manusia