Facebook Badge

20111231

Tak Pernah Pun Dating.




ermmm,,,,cm ne plk kalo kte kapel tpy x pnh g dating,,,,jmpe pown x pnh,,,,mksdnyer hbgn jrk jaoh,,,,tu pown kire brdose gak ker????

  • mcm yang pernah kita tahu..
    niat tak pernah menghalalkan cara..
    ok..
    couple?
    x pernah dating?
    x pernah berjumpa?
    hbgn jarak jauh?
    nama pun hbgn jarak jauh..
    mesti ada mesej2 nak meluahkan rindu dll..
    mesti ade call jg kan..?
    “Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barang siapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata.” (Surah Al-Ahzab : 36)
    bila kite berhubung dgn seseorang ajnabi tanpa ada keperluan..
    syaitan akn cuba melengah2kan perbualan..
    berhubunglah atas dasar keperluan..
    bukan atas dasar perasaan..
    Firman ALLAH SWT; Hai isteri-isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita yang lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara (berkata-kata yang menggoda) sehingga berkeinginan orang yang ada penyakit di dalam hatinya tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik. (Al-Ahzaab: 32)
    Berkata Imam Ibnu Kathir; Ini adalah beberapa etika yang diperintahkan oleh ALLAH kepada para isteri Rasulullah SAW serta kepada para wanita mukminah lainnya, iaitu hendaklah dia kalau berbicara dengan orang lain tanpa suara merdu, dalam pengertian janganlah seorang wanita berbicara dengan orang lain sebagaimana dia berbicara dengan suaminya. (Tafsir Ibnu Kathir 3/350)
    bila kita betul2 serius dlm perhubungan..
    beritahu ayah dan ibu..
    biar mereka jd perantara antra kita dgn pasangan kita..
    hubungan yang mendapat pengiktirafan drpd Allah hanyalah NIKAH..
    bukan hbgn maen2 cinta, bukan couple, bukan jg tunang..
    islam tak menghalang utk berhubung dgn lelaki atau perempuan ajnabi 100%..
    islam hanya membataskan..
    bila ada keperluan,barulah berhubung..
    ini semua berdasrkn ‘mencegah lebih baik’..
    x gitu? sbb syaitan ni bijak yg amat..
    Terjemahan ayat 32, surah al-Israa’ yang bermaksud ; “Dan janganlah kamu mendekati zina ; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.”
    Kita memang tahu bahawa zina itu haram hukumnya. Ayat ini bukan saja melarang kita melakukan zina, malah, mendekati zina itu pun Allah sudah larang. Gejala couple inilah salah satu cara untuk kita mendekati zina.
    Mula-mula, kita berkenalan dengan seseorang, kemudian, bermesej pula. Kemudian, melalui telefon pula. Tak puas, mula mengatur pertemuan. Tak cukup dengan itu, tangan mulalah nak pegang-pegang. Dan sebagainya lagi. Na’uzubillah.
    Wallahua’lam.. :)

No comments: