Facebook Badge

20130328

Ceramah (Radio)

Suatu masa dulu, dunia ini hanya air sahaja, kemudian Allah buat keputusan untuk buat Bumi. Mula-mula keluar buih.




Pada awalnya, bumi berkeadaan lembut, tidak stabil dan tidak ada hidupan lagi. Selepas itu Allah jadikan bukit dan gunung untuk stabilkan Bumi.




Bukit pertama yang dicipta iaitu di hadapan Baitullah, dicipta untuk kuatkan Bumi.




Makkah al-Mukarramah seperti pusat seluruh dunia, umpama akar tunjang. Pada akar, tiada pokok yang akan tumbuh. Oleh kerana itu, di Makkah al-Mukarramah tiada apa-apa yang tumbuh.



Walaupun tiada apa-apa yang tumbuh di Makkah, tumbuhan yang ada di seluruh dunia ada di Makkah. Makkah umpama khazanah.



Oleh kerana Makkah seperti akar, Allah bangunkan bukit. Allah mula-mula buat bukit di Makkah, lepas tu baru di seluruh dunia.



Kemudian malaikat-malaikat melihat bukit dan gunung yang begitu hebat dan kuat lalu berkata kepada Allah, "adakah yang lebih hebat daripada bukit dan gunung-gunung ini?". Lepas tu Allah jawab, "ada yang lebih hebat, iaitu besi"



Besi nampak je macam biasa, tapi mampu menghancurkan dan memotong bukit. Banyak bukit yang dah dihancurkan untuk buat jalan raya. Inilah tanda kiamat seperti kata Nabi SAW.



Di Makkah, bukit-bukit dihancurkan untuk membuat terowong. Untuk apa? Untuk buat kiamat datang.



Bila malaikat melihat kekuatan besi, malaikat merasa takjub, dan bertanya adakah yang lebih hebat daripada besi? Allah jawab, ada iaitu api. Api boleh meleburkan besi. 



Dan begitu juga malaikat bertanya, adakah kamu menjadikan makhluk yang lebih hebat daripada api ini? Allah menjawab iya, iaitu air.



Bila malaikat lihat kekuatan dalam air, malaikat bertanya kepada Allah, adakah yang lebih hebat? Allah menjawab iya, iaitu angin.



Angin punya kekuatan, walaupun tak nampak, tapi boleh menghabiskan air dalam lautan, boleh bawak air, pokok boleh tumbang. Lalu malaikat bertanya lagi, ada tak yang lebih hebat daripada angin ini. Allah menjawab ada, iaitu manusia.



Di mana bila tangan kanan bersedekah, tangan kiri tidak mengetahui. Kekuatan ini lebih hebat daripada kekuatan kelima-lima unsur tadi.



Sedekah ini satu amalan, amalan yang kecil, bukan fardhu, bukan sunat, tapi hanya amalan biasa. Dalam amalan ini, Allah letak kekuatan ini melebihi semua kekuatan yang ada pada perkara-perkara tadi.



Rasulullah SAW beritahu, sedekah boleh pertahan kita dari bala musibah, daripada penyakit.



Dalam satu amalan kecil, Allah letak kekuatan yang besar. Bayangkan betapa besar kekuatan Nabi SAW yang menanggung dibaling batu dan sebagainya.



Dalam makhluk-makhluk ciptaan Allah ada kekuatan. Allah menjadikan makhluk-makhluk dengan unsur-unsur ini.



Untuk manusia mendapat zat, Allah telah memberi Iman dan Amal.



Pada zaman Nabi, apa yang berlaku, bukan dibuat oleh Nabi, tapi dibuat oleh Allah atas amalan Nabi-nabi. Begitulah sampai kiamat, Allah akan buat atas amalan Rasulullah SAW.



Setiap amalan Rasulullah SAW, nilainya lebih tinggi dari 7 petala langit dan bumi.



Kalau kita tutup badan Rasulullah dengan cadar untuk 2 minit, seluruh dunia tidak mampu menggantikan nilai cadar itu. Nilainya lebih berharga dari 7 petala langit dan bumi. Apatah lagi amalan yang dilakukan yang keluar dari tubuh baginda sendiri.



Tempat yang Nabi SAW berehat kini, tanah itu lebih berharga daripada kaabah dan arasy Allah SWT. 



Nabi SAW paling sayang bila kita bergerak ke jalan Allah. 



Kita tidak boleh menguasai makhluk, selagi kita tidak menyayangi amalan. Amlan yang paling berharga ialah bergerak ke jalan Allah. Yang kebih berharga dari itu ialah bersusah payah di jalan Allah. Dan yang lebih berharga dari itu pula ialah memberi nyawa pada jalan Allah.

No comments: